STUDIA PODYPLOMOWE: Terapia Pedagogiczna i Socjoterapia
- Liczba Semestrów: 3
Celem studiów jest dostarczenie wiedzy i umiejętności związanych z diagnozą i prowadzeniem zajęć terapeutycznych z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu społecznym oraz pracą z dziećmi i młodzieżą metodą socjoterapii. Cel studiów realizowany jest m.in. przez: zwiększenie wiedzy słuchaczy o sobie i innych jako podstawy do poszukiwania dróg i metod działania oraz kształtowanie umiejętności pracy nad sobą.
ADRESACI:
Oferta skierowana jest do osób posiadających wykształcenie wyższe magisterskie lub zawodowe, z kwalifikacjami pedagogicznymi (głównie nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy szkolni), zainteresowane zdobyciem dodatkowych kwalifikacji w zakresie pedagogiki terapeutycznej oraz stosowania metody socjoterapii w pracy w placówkach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych.
RAMOWY OPIS STUDIÓW:
Studia podyplomowe w zakresie terapii pedagogicznej i socjoterapii mają wyposażyć słuchaczy w wiedzę i kompetencje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w uczeniu się oraz pracy z dziećmi i młodzieżą metodą socjoterapii.
Studia podyplomowe trwają 3 semestry i obejmują obok przedmiotów podstawowych, przedmioty z obszaru terapii pedagogicznej, oraz z obszaru przedmiotów socjoterapeutycznych, ponadto 5 godz. pracy dyplomowej oraz 200 godz. praktyk pedagogicznych i socjoterapeutycznych.
Treści programowe:
Moduł podstawowy (Diagnoza psychologiczna; Diagnoza pedagogiczna; Prawne regulacje pomocy dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym; Psychologiczne podstawy niepowodzeń szkolnych; Resocjalizacja; Zaburzenia psychospołeczne i rozwojowe u dzieci i młodzieży; Metodyka oddziaływań profilaktycznych; Diagnoza nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży; Trening komunikacji interpersonalnej; Trening umiejętności wychowawczych z warsztatami rozwiązywania konfliktów interpersonalnych)
Moduł terapii pedagogicznej (Bajkoterapia; Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi i zwykłymi trudnościami w czytaniu i pisaniu; Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego; Specyficzne trudności dzieci w uczeniu się matematyki; Terapia dzieci w wieku starszym; Wczesne wspomaganie i rewalidacja dzieci ze sprzężonymi niepełno sprawnościami; Uwarunkowania i zaburzenia procesu czytania i pisania; Pedagogiczne i lingwistyczne problemy w nauczaniu i uczeniu się)
Moduł socjoterapii (Etyka w pracy z grupą; Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci nieprzystosowanych społecznie; Projekt socjoterapeutyczny – tworzenie, realizacja i ewaluacja; Socjodrama; Socjoterapia; Superwizja; Warsztaty socjoterapeutyczne)
Praca dyplomowa – 5 godz.
ORGANIZACJA I CZAS TRWANIA STUDIÓW
Studia zorganizowane są w systemie zaocznym. Podstawową formą studiowania są dwudniowe zjazdy organizowane w soboty i niedziele. W ramach studiów odbywają się zajęcia teoretyczne w formie wykładów i ćwiczeń prowadzonych przez nauczycieli akademickich. Warunkiem ukończenia studiów jest uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie przedmiotów (zgodnie z wymaganiami wykładowców), zaliczenie obowiązkowych praktyk oraz złożenie pracy dyplomowej. Absolwenci studiów podyplomowych otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Terapia Pedagogiczna i Socjoterapia, zgodne z wymogami MEiN.
Praktyki:
Czas trwania praktyk podczas studiów podyplomowych wynosi 200 godzin, a wymagane miejsca odbywania praktyk to m.in. : Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze (MOW); Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii (MOS); Szkoły wszystkich typów; Przedszkola; Ochotnicze Hufce Pracy (OHP); Poradnie psychologiczno-pedagogiczne i specjalistyczne, zajmujące się problematyką nieprzystosowania społecznego.