Ogólne cele kształcenia
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności praktyczne pozwalające na realizację zadań wiążących się z pracą w instytucjach obejmujących swymi działaniami migrantów. Efektem prowadzonych zajęć będzie pozyskanie przez słuchaczy:
- wiedzy dotyczącej procesów migracyjnych, polityki migracyjnej i jej formalno-prawnych aspektów, różnorodności kulturowej i religijnej oraz jej znaczenia dla funkcjonowania migrantów, psychospołecznych aspektów migracji, procesów kształcenia i wspomagania społecznej integracji migrantów, jak również wiążących się z migracjami zagrożeń;
- umiejętności praktycznych wiążących się z kontaktami oraz tworzeniem projektów pracy z migrantami;
- kompetencji międzykulturowych, otwartości na kulturową różnorodność, umiejętności samodzielnego pogłębiania wiedzy w danym zakresie oraz zdolności współpracy ze specjalistami reprezentującymi.
Kwalifikacje
Studia doskonalące
Treści programowe
Program studiów podyplomowych uwzględnia wymagania dotyczące kompetencji osób pracujących bądź zamierzających podjąć pracę w instytucjach zajmujących się uchodźcami, imigrantami i/lub repatriantami (przede wszystkim, choć nie wyłącznie są to asystenci kulturowi, pedagodzy szkolni, nauczyciele, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków pracy socjalnej, ośrodków dla uchodźców, Straży Granicznej, więziennictwa i służb porządkowych, instytucji rządowych i pozarządowych, komórek samorządu terytorialnego czy instytucji opiekuńczych).
Ze względu na zróżnicowane potrzeby słuchaczy program studiów składa się z czterech modułów:
- Teoretyczne podstawy pracy z migrantami.
Moduł wspólny dla wszystkich słuchaczy obejmując problematykę procesów migracyjnych, polityki migracyjnej, różnorodności kulturowej i religijnej, kulturowych uwarunkowań funkcjonowania jednostek i zbiorowości społecznych, psychospołecznych problemów migracji międzykulturowych, Praw Człowieka, procesów społecznej inkluzji migrantów oraz organizacji działań adresowanych do migrantów. W module tym mieszczą się także zajęcia z podstaw komunikacji międzykulturowej, trening kompetencji międzykulturowych i procesów radzenia sobie z konfliktami międzykulturowymi i sytuacjami trudnymi. Zajęcia prowadzone w ramach tego modułu trwają razem 180 godzin. - Kształcenie i opieka nad dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym.
Moduł adresowany do pracowników instytucji podlegających Ministerstwu Edukacji i Nauki (nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, osób zarządzających placówkami oświatowymi, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek opiekuńczych i instytucji doradztwa edukacyjnego) obejmujący prawno-organizacyjne podstawy kształcenia, opieki i doradztwa dla migrantów ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, zagadnienia związane ze współpracą z rodzinami uczniów z doświadczeniem migracyjnym, diagnozowanie potrzeb edukacyjno-opiekuńczych, projektowanie oraz metodykę pracy i społecznej inkluzji uczniów odmiennych kulturowo. W module tym mieści się także seminarium dyplomowe powiązane z nim tematycznie. Zajęcia prowadzone w ramach tego modułu trwają razem 180 godzin. - Społeczna integracja migrantów.
Moduł adresowany do instytucji odpowiedzialnych lub wspomagających społeczną integrację migrantów (jak organa samorządów terytorialnych, ośrodki pracy socjalnej, ośrodki animacji społeczno-kulturalnej, agencje pozarządowe) obejmujący prawne i organizacyjne podstawy pracy socjalnej i społecznej integracji migrantów, diagnozowanie sytuacji i potrzeb migrantów, projektowanie działań wspomagających akulturację oraz społeczną inkluzję migrantów, monitorowanie sytuacji oraz współpraca ze środowiskiem społecznym migrantów, projektowanie pracy, podejmowanie interwencji i działań pomocowych w sytuacjach kryzysowych. W module tym mieści się także seminarium dyplomowe powiązane z nim tematycznie. Zajęcia prowadzone w ramach tego modułu trwają razem 180 godzin. - Ochrona migrantów i uchylanie zagrożeń migracyjnych.
Moduł adresowany do pracowników ośrodków dla uchodźców, Straży Granicznej, instytucji rządowych, służb penitencjarnych oraz służb porządku publicznego (policja, straż miejska) obejmujący prawne podstawy, organizacyjne formy i procedury postępowania przyjmowane w pracy z migrantami międzykulturowymi, wiążące się z migracjami zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego, problematykę międzynarodowej przestępczości i terroryzmu, problematykę handlu ludźmi — profilaktyki i postępowania z ofiarami, problematykę eksterioryzacji konfliktów lokalnych, genezę, dynamikę i formy interwencji w sytuacjach konfliktów międzykulturowych, jak również projektowanie działań adresowanych do osób przebywających w ośrodkach dla uchodźców. W module tym mieści się także seminarium dyplomowe powiązane z nim tematycznie. Zajęcia prowadzone w ramach tego modułu trwają razem 180 godzin.
Organizacja i czas trwania studiów
Studia zaplanowane są na minimum 330 godzin realizowanych w ciągu dwóch semestrów. Podstawową formą studiowania są dwudniowe sesje organizowane w soboty i niedziele. W ramach studiów odbywają się zajęcia teoretyczne w formie wykładów i warsztaty prowadzone przez nauczycieli akademickich. Warunkiem ukończenia studiów jest uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie przedmiotów (zgodnie z wymaganiami wykładowców), złożenie pracy dyplomowej. Absolwenci studiów otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z zakresu Pracy z migrantami.