Cel studiów
Celem studiów jest przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki zdrowia oraz psychodietetyki, które umożliwią absolwentom skuteczne wspieranie osób w procesie edukacji zdrowotnej, zmiany nawyków żywieniowych oraz promowania zdrowego stylu życia. Program studiów łączy wiedzę z obszaru psychologii, dietetyki i pedagogiki, kładąc szczególny nacisk na aspekty psychologiczne związane z odżywianiem, zdrowiem i zmianą zachowań. Studenci będą przygotowani do pracy z różnymi grupami wiekowymi, wspierając je w zrozumieniu i wdrażaniu zasad zdrowego trybu życia oraz rozwiązywaniu problemów związanych z odżywianiem.
Adresaci
Studia są skierowane do osób posiadających wykształcenie wyższe magisterskie lub zawodowe, w szczególności nauczycieli, pedagogów, dietetyków, psychologów, terapeutów, pielęgniarek oraz innych specjalistów pracujących w obszarze edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia, opieki zdrowotnej i dietetyki. Program jest także odpowiedni dla osób zainteresowanych zdobyciem kwalifikacji w zakresie wspierania dzieci, młodzieży oraz dorosłych w budowaniu zdrowych nawyków żywieniowych i stylu życia.
Ramowy opis studiów
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki zdrowia i psychodietetyki mają na celu przygotowanie specjalistów do prowadzenia działań edukacyjnych i terapeutycznych związanych z zdrowiem i dietetyką, uwzględniając aspekty psychologiczne i pedagogiczne. Program studiów trwa trzy semestry, podczas których studenci zdobywają wiedzę z zakresu nauk o zdrowiu, psychologii, pedagogiki oraz dietetyki. W ramach studiów studenci odbędą również X godzin praktyk oraz przygotują pracę dyplomową, będącą podsumowaniem zdobytej wiedzy i umiejętności.
Treści programowe
Program studiów obejmuje trzy główne moduły tematyczne:
• Moduł podstawowy, obejmujący zagadnienia z zakresu: pedagogiki zdrowia, podstaw dietetyki i psychodietetyki, psychologii zdrowia, teorii zachowań zdrowotnych, profilaktyki chorób cywilizacyjnych, a także prawnych i etycznych aspektów promocji zdrowia.
• Moduł psychodietetyki, w ramach którego studenci poznają m.in.: psychologiczne aspekty odżywiania, mechanizmy powstawania zaburzeń odżywiania, motywację i wsparcie w procesie zmiany nawyków żywieniowych, dietoterapię w zaburzeniach psychicznych, interwencje psychodietetyczne oraz techniki budowania trwałych zmian w stylu życia pacjentów.
• Moduł pedagogiki zdrowia, w tym: metodyka edukacji zdrowotnej, promocja zdrowego stylu życia w placówkach edukacyjnych i opiekuńczych, warsztaty z zakresu pracy z rodzinami w zakresie zdrowia i dietetyki, metody wspierania dzieci i młodzieży w kształtowaniu zdrowych nawyków oraz działania profilaktyczne dotyczące nadwagi, otyłości i zaburzeń odżywiania.
• Praca dyplomowa, której opracowanie wymaga stworzenia projektu edukacyjnego lub terapeutycznego z zakresu pedagogiki zdrowia i psychodietetyki, mającego na celu rozwiązanie konkretnego problemu związanego z odżywianiem lub zdrowiem.
Organizacja i czas trwania studiów
Studia odbywają się w trybie zaocznym, a zajęcia prowadzone są w formie dwudniowych zjazdów weekendowych (soboty i niedziele). Program obejmuje zarówno wykłady teoretyczne, jak i warsztaty praktyczne, prowadzone przez specjalistów z dziedziny psychodietetyki, dietetyki klinicznej, pedagogiki zdrowia oraz psychologii. Warunkiem ukończenia studiów jest uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie przedmiotów, odbycie 200 godzin praktyk oraz złożenie pracy dyplomowej.
Praktyki
Podczas studiów studenci zobowiązani są do odbycia X godzin praktyk zawodowych, które mogą realizować w placówkach takich jak: poradnie dietetyczne i psychodietetyczne, ośrodki zdrowia, szpitale, sanatoria, placówki edukacyjne i wychowawcze, domy pomocy społecznej oraz organizacje zajmujące się promocją zdrowia. Praktyki umożliwiają zdobycie bezpośrednich doświadczeń w pracy z osobami potrzebującymi wsparcia w zakresie zdrowia, odżywiania i psychodietetyki.
Absolwenci studiów podyplomowych uzyskają świadectwo ukończenia studiów w zakresie pedagogiki zdrowia i psychodietetyki, zgodne z wymogami MEiN.