Przemoc rówieśnicza – przyczyny, zapobieganie, skuteczna interwencja
Terapia Pedagogiczna i Socjoterapia
Rodzaj studiów | Studia podyplomowe |
Tryb studiów | Niestacjonarne |
Język wykładowy | polski |
Czas trwania | 1.5 roku (3 semestry) |
Cena | 5.200 zl |
Opis
Studia podyplomowe Uczeń ze SPE – bogactwo inności oferują kompleksową wiedzę i praktyczne umiejętności potrzebne do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE). Program obejmuje zagadnienia związane z diagnozą, tworzeniem indywidualnych programów edukacyjnych, pracą z rodzinami, rozwijaniem kompetencji emocjonalnych oraz stosowaniem nowoczesnych metod dydaktycznych i terapeutycznych.
Co zyskujesz?
- Umiejętność pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnościami i problemami emocjonalnymi.
- Znajomość nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, terapeutycznych i technologii wspomagających edukację.
- Kompetencje w zakresie projektowania i realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
- Zdolność do budowania pozytywnej współpracy z rodzinami i zespołami interdyscyplinarnymi.
- Certyfikat ukończenia studiów podyplomowych potwierdzający zdobyte kwalifikacje.
Kariera
Absolwenci studiów podyplomowych mogą pracować jako:
- Specjaliści ds. edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach i placówkach specjalnych.
- Nauczyciele wspomagający w klasach integracyjnych.
- Terapeuci pedagogiczni i psycholodzy szkolni.
- Konsultanci ds. edukacji w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
- Koordynatorzy zespołów ds. uczniów ze SPE.
Kluczowe przedmioty
- Podstawy pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)
- Diagnoza i planowanie pracy z uczniem ze SPE
- Indywidualizacja procesu nauczania i IPET
- Inteligencja emocjonalna w pracy z uczniami ze SPE
- Metody terapii pedagogicznej i wspomagania rozwoju
- Współpraca z rodziną ucznia i zespołem interdyscyplinarnym
- Prawo oświatowe i prawa ucznia ze SPE
- Technologie wspomagające w edukacji specjalnej
Organizacja studiów
- Czas trwania: 2 semestry (rok akademicki).
- Forma zajęć: hybrydowa – wykłady online oraz warsztaty praktyczne stacjonarne.
- Liczba godzin: 470 godzin (330 godzin teoretycznych, 140 godzin praktycznych).
- ECTS: 60 punktów.
- Zaliczenie: obecność, aktywność na zajęciach, projekt końcowy.
Do kogo?
Studia skierowane są do:
- Nauczycieli, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pracy z uczniami ze SPE.
- Pedagogów i psychologów szkolnych.
- Logopedów i terapeutów pedagogicznych.
- Pracowników socjalnych i osób pracujących w organizacjach wspierających edukację specjalną.
- Osób, które chcą wspierać różnorodność i budować inkluzyjne środowisko edukacyjne.
Możliwe ścieżki edukacyjne
Po ukończeniu studiów uczestnicy mogą kontynuować rozwój zawodowy poprzez:
- Studia podyplomowe z terapii pedagogicznej lub integracji sensorycznej.
- Szkolenia specjalistyczne z zakresu autyzmu, ADHD lub zaburzeń rozwojowych.
- Kursy dotyczące nowoczesnych technologii wspomagających edukację dzieci ze SPE.
- Studia z zakresu zarządzania inkluzyjnymi placówkami edukacyjnymi.
- Dalsze kształcenie w ramach studiów magisterskich lub doktoranckich w dziedzinie pedagogiki specjalnej lub psychologii.
Sylwetka absolwenta – kierunek: Uczeń ze SPE – bogactwo inności
Absolwent studiów podyplomowych Uczeń ze SPE – bogactwo inności jest przygotowany do pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych w różnorodnych środowiskach edukacyjnych. Posiada:
- Wiedzę teoretyczną o specyfice pracy z uczniami z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami rozwojowymi i emocjonalnymi.
- Praktyczne umiejętności diagnozowania potrzeb edukacyjnych i tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
- Kompetencje interpersonalne pozwalające na budowanie współpracy z rodzicami, zespołami nauczycieli oraz specjalistami z różnych dziedzin.
- Znajomość nowoczesnych metod i narzędzi pracy, w tym technologii wspierających rozwój uczniów ze SPE.
- Zdolność do dostosowania procesu dydaktycznego do różnorodnych potrzeb uczniów, z zachowaniem zasad inkluzji i szacunku dla różnorodności.
Absolwent jest gotowy do podjęcia pracy jako nauczyciel wspomagający, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, psycholog szkolny lub konsultant w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.