Nowoczesna pedagogika i psychologia dzieci i młodzieży
Rodzaj studiów I stopnia - tytuł zawodowy "licencjat"
Tryb studiów Stacjonarne, niestacjonarne
Język wykładowy polski
Czas trwania 3 lata (6 semestrów)
Cena od 550 zł/miesięcznie

Opis specjalności

«Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z pedagogiką artystyczną» to nowoczesne studia licencjackie, które łączą wiedzę pedagogiczną z twórczym podejściem do pracy z dziećmi i młodzieżą. 

Program skupia się na praktycznym przygotowaniu do realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych i wspierających rozwój — zarówno w środowisku szkolnym, jak i pozaszkolnym.

Studenci rozwijają umiejętności prowadzenia zajęć wychowawczo-animacyjnych z wykorzystaniem elementów arteterapii, dramy i edukacji kulturalnej. Kładziemy duży nacisk na kompetencje miękkie, empatię, komunikację oraz współpracę z rodziną i otoczeniem dziecka.

Video preview
Play

Co zyskujesz, wybierając tę specjalność?

  • Wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
  • Umiejętność diagnozowania potrzeb dzieci i projektowania działań wspierających rozwój
  • Kompetencje w zakresie pracy twórczej z dziećmi i młodzieżą (arteterapia, bajkoterapia, drama)
  • Przygotowanie do pracy w placówkach opiekuńczych, edukacyjnych i kulturalnych
  • Doświadczenie zdobywane w ramach 6-miesięcznej praktyki zawodowej


Kariera

  • Pedagog, wychowawca w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
  • Animator kultury i edukator twórczy
  • Pracownik instytucji pomocy społecznej i środowiskowych programów wsparcia
  • Specjalista ds. animacji społeczno-kulturowej lub edukacji nieformalnej


Kluczowe przedmioty

  • Podstawowe założenia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z terapią pedagogiczną
  • Diagnoza potrzeb opiekuńczych
  • Metodyka pracy wychowawczej z rodziną
  • Arteterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Drama i ekspresja twórcza jako forma wsparcia rozwoju
  • Metodyka projektów edukacyjno-artystycznych w szkole
  • Komunikacja wspierająca w pracy wychowawczej
  • Profilaktyka kreatywna


Organizacja studiów

  • Liczba semestrów: 6
  • Liczba zjazdów: według harmonogramu zjazdów 
  • Praktyki: 720 godzin (realizowane m.in. w placówkach edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych)


Dla kogo?

  • Dla osób zainteresowanych wsparciem rozwoju dzieci i młodzieży w sposób twórczy i empatyczny
  • Dla przyszłych pedagogów i wychowawców pracujących w szkole, świetlicy, instytucjach kultury
  • Dla osób chcących łączyć wiedzę pedagogiczną z działaniami artystycznymi i animacyjnymi
  • Dla pasjonatów pracy z dziećmi w środowiskach wymagających wsparcia wychowawczego i emocjonalnego

Tryb studiów

Stacjonarne hybrydowe
  • Studia stacjonarne oferują elastyczny plan zajęć, zazwyczaj obejmujący 3 lub 4 dni w tygodniu.
  • Oferujemy elastyczny rozkład zajęć, dostosowany do potrzeb studentów.
  • Wykłady odbywają się online, a ćwiczenia prowadzone są w salach uczelni.
  • W ciągu jednego dnia możliwe są zajęcia wyłącznie online lub wyłącznie stacjonarne, w zależności od harmonogramu.
Niestacjonarne
  • Studia niestacjonarne odbywają się w weekendy, zazwyczaj co dwa tygodnie, w soboty i niedziele.
  • W wykładach możesz uczestniczyć online, a ćwiczenia odbywają się w salach uczelni, zapewniając bezpośredni kontakt z wykładowcą i kolegami z grupy.
  • W ciągu jednego dnia zajęcia prowadzone są albo online, albo w salach, dając Ci wybór najbardziej komfortowej formy nauki.

Nasi wykładowcy

  • Współpracuje z warszawskimi uczelniami wyższymi oraz wieloma placówkami oświatowymi jako dyrektor ds. pedagogicznych, metodyk i doradca w zakresie nadzoru pedagogicznego oraz awansu zawodowego nauczycieli. Ekspertka w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych, autorka programów dydaktycznych i projektów edukacyjnych, prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, pedagogów, psychologów i logopedów w całej Polsce.

    Mgr. Sylwia Pachołek-Dąbek

    Pedagog, nauczyciel dyplomowany, wykładowca akademicki pedagogiki, psychologii i logopedii.
  • Wcześniejsze miejsca pracy: Uniwersytet Warszawski, SWPS, SGGW. Staże naukowe: Toebingen University, University of Amsterdam, Stanford University, UCBerkeley, San Francisco State University, University of Illinois, StJohn’s University in NYC, Adana University. Stypendystka Fundacji Kościuszkowskiej i Fundacji Batorego. Założycielka pierwszego ośrodka kompleksowej integracji migrantów MCAZ w ramach IW EQUAL. Autorka kilkuset publikacji naukowych polskich i zagranicznych. Recenzent i członek rad naukowych czasopism polskich i zagranicznych. Uczestniczka i organizatorka konferencji krajowych i międzynarodowych. Redaktor naczelny kwartalnika «Pedagogika społeczna». Recenzentka polskich i zagranicznych projektów i prac naukowych. Konsultant oraz autorka ekspertyz i raportów dla Komisji Europejskiej oraz polskich i zagranicznych ośrodków rządowych i pozarządowych. Członek polskich i zagranicznych stowarzyszeń naukowych,  US I-SIG COSMOS-project oraz sekcji Pedagogiki Młodzieży i Edukacji Międzykulturowej przy KNP PAN. Obszary specjalizacji: pedagogika specjalna, edukacja międzykulturowa, migracje, społeczeństwo wielokulturowe, Wychowanie dla Pokoju Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi.

    Dr hab. Krystyna M. Błeszyńska, prof. PEDAGOGIUM WSNS

    Absolwentka Wydziału Psychologii i Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Praw Człowieka Fundacji Helsińskiej; doktor i doktor habilitowana Uniwersytetu Warszawskiego
  • Autorka autorskiego projektu profilaktycznego «Widzę więcej, wiem więcej», poświęconego problematyce uzależnień od alkoholu i telefonów komórkowych. Przez wiele lat współpracowała ze Stołecznym Ośrodkiem dla Osób Nietrzeźwych w Warszawie, zdobywając doświadczenie w pracy z osobami zmagającymi się z uzależnieniami i problemami społecznymi. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół profilaktyki niedostosowania społecznego oraz różnic między systemami penitencjarnymi na świecie, o czym pisała w artykule «Systemy więzienne na przykładzie Polski, Chin i Japonii».

    Mgr Daria Zagórska

    Absolwentka Pedagogiki o specjalności Resocjalizacja Społecznie Nieprzystosowanych.
  • Prowadzi nadzór pedagogiczny w placówkach oświatowych, wspiera dyrektorów i nauczycieli w budowaniu koncepcji pracy wyróżniających placówkę w środowisku lokalnym, prowadzi audyty dokumentacji oraz zakłada i przekształca placówki zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi. W pracy kieruje się wartościami: bezpieczeństwo — twórczość — samodzielność. Od 2022 roku jest związana z uczelniami wyższymi jako wykładowca akademicki, dzieląc się wiedzą i wspierając studentów w ich rozwoju zawodowym i osobistym.

    Mgr Anna Zakrzewska

    Absolwentka edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej, wychowania przedszkolnego oraz organizacji i zarządzania oświatą.
  • Mentor kursów e-learningowych w zakresie: „Ocenianie kształtujące”, „Praca metodą projektu”, „Program Rozwoju Bibliotek”, „Cyfrowa Szkoła”. Posiada kwalifikacje i doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego oraz w pracy metodą projektu („Ślady przeszłości”, „Poczytaj mi przyjacielu”, „Młodzi głosują”, „Literacki Atlas Polski”, „Poczytajmy!” 2006–2017). Współpracuje z CEO (koordynatorka „Nauczycielskiej Akademii Internetowej” 2007–2014), MSCDN („Festiwal 4 Pory Książki”, „Teatr w szkole”, członkini grupy teatralnej „Konopielki” 2007–2025), FRSE (projekt „PO WER Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów” oraz projekt „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” 2020–2024) oraz Narodową Agencją (koordynatorka projektu Erasmus+ 2025). Egzaminatorka egzaminu maturalnego oraz egzaminu ósmoklasisty (2006–2025). Od 2017 r. opiekunka Szkolnego Koła Teatralno-Filmowego (realizuje program „Akademii Filmowej” oraz kurs „Wirtualny Klub Filmowy”). Osiągnięcia (wybrane): ogólnopolskie projekty edukacyjne – „Literacki atlas Polski. Spotkanie z Ewą Lipską” (wyróżnienie, OPPM Warszawa 2009), „Ślady przeszłości: Historia i kultura społeczności żydowskiej w Radomiu” (III miejsce, etap wojewódzki konkursu PTTK „Poznajemy Ojcowiznę”, OPPM 2013), „Historia pewnej kamienicy” (wyróżnienie, PTTK „Poznajemy Ojcowiznę”), „Czy wiesz, że wynalazł to Polak?” (Odznaka Jakości eTwinning Quality Label, odznaka Szkoły eTwinning 2023), „Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Józefie Piłsudskim” (I miejsce, ZSZSiU), „Międzyszkolny Konkurs Historyczny: Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec…” (I miejsce, VII LO), Regionalny Konkurs Literacki „Dalsze Przygody Sindbada Żeglarza” (wyróżnienie, Teatr Powszechny), scenariusz escape roomu „W świecie Zemsty A. Fredry”, platforma FRSE (marzec 2021). Ponadto nauczycielka cyklicznie organizowała Międzyszkolny Konkurs Recytatorski „W hołdzie księciu A. J. Czartoryskiemu” (2006–2017). Współkoordynowała organizację międzyszkolnej gry terenowej „Na planszy miasta” (2016). Inicjatorka szkolnych obchodów Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych (od 2017), współorganizuje Światowy Dzień Autyzmu. Przygotowuje akademie patriotyczne z okazji Święta Konstytucji 3 Maja, Święta Niepodległości, uroczystości okolicznościowe oraz przedstawienia teatralne. Nauczycielka wspiera rozwój uczniów poprzez realizację projektów społeczno-artystycznych („Szkoła Twórczych Praktyk”), prowadzenie kół zainteresowań (literackiego, czytelniczego, historycznego), inicjowanie szkolnych wyjść do teatru i kina oraz na koncerty edukacyjne. Współorganizowała debatę kandydatów do Parlamentu Europejskiego oraz do Parlamentu Młodzieży Miasta Radomia. Projekty własne: „Antologia twórczości uczniów”, „Spotkania literackie”, „Spotkania historyczne”. Założycielka szkolnego kącika bookcrossingu. Co roku przygotowuje konkursy recytatorskie i ortograficzne. Aktywnie włącza się w działania szkoły: organizację konferencji, akcji czytelniczych („Cała Polska Czyta Dzieciom”), dni otwartych oraz wydarzeń szkolnych. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez szkolenia z zakresu nauki języka angielskiego (dwutygodniowy kurs językowy w Limassol – 2019 oraz Setúbal – 2024), TIK, SPE oraz edukacji kulturalnej („Myśląca Klasa”, MSCDN 2025). Współadministratorka szkolnego Facebooka, wychowawca, kierownik i opiekun wycieczek dla młodzieży oraz zagranicznych mobilności grupowych uczniów. Włącza się w akcje wolontariatu szkolnego. Pracuje w zespołach: statutowym, wychowawczym, integracyjnym oraz promocji szkoły. Opiekun praktyk studenckich. Nagrody i wyróżnienia: Nagroda Prezydenta Miasta Radomia (2021), Medal Srebrny za Długoletnią Służbę (2023), Nagroda Dyrektora Szkoły (2023, 2024).

    Pani Agnieszka Skórnicka

    Nauczyciel języka polskiego i historii, oligofrenopedagog. Nauczyciel dyplomowany z 22-letnim stażem pracy
  • Doświadczenie zawodowe zdobywała w Kancelarii Adwokackiej we Wrocławiu, w strukturach Policji (m.in. w zakresie przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu oraz w Biurze Międzynarodowej Współpracy Policji), a także podczas ogólnopolskiej operacji policyjnej „Przymierze”. Od kilku lat wykładowczyni akademicka w Akademii Wszechnicy Polskiej ANS w Warszawie, Uniwersytecie WSB Merito w Warszawie oraz PEDAGOGIUM WSNS. Prowadzi zajęcia z zakresu systemu organów państwowych, bezpieczeństwa wewnętrznego, prawa karnego i wykroczeń, administracji oraz planowania działań służb bezpieczeństwa publicznego. Autorka publikacji naukowych, w tym monografii poświęconych europejskim organom współpracy policyjnej, roli kobiet w strukturach przestępczości zorganizowanej oraz zjawisku dezinformacji. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół bezpieczeństwa, kryminologii, przestępczości zorganizowanej, zaginięć i uprowadzeń oraz międzynarodowej współpracy organów ścigania.

    Mgr Marta Mordarska

    Magister administracji w zakresie zarządzania, emerytowany oficer Komendy Głównej Policji, związana m.in. z Interpolem i Europolem. Ekspertka w dziedzinie międzynarodowych poszukiwań osób w celu ekstradycji oraz zwalczania przestępczości zorganizowanej.
  • Swoją drogę zawodową budował jako nauczyciel i wychowawca w szkołach podstawowych, młodzieżowym ośrodku socjoterapii oraz jako nauczyciel akademicki. Specjalizuje się w praktycznych aspektach pedagogiki dzieci i młodzieży, resocjalizacji, socjoterapii, oligofrenopedagogiki oraz pracy z uczniami ze spektrum autyzmu i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

    Laureat Nagrody Ministra Edukacji Narodowej 2024 za wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Członek składu orzekającego Wojewódzkiej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli oraz były ekspert zewnętrzny w Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą. W swojej pracy łączy doświadczenie, nowoczesne metody i empatyczne podejście, wspierając wszechstronny rozwój młodych ludzi.

    Mgr Dawid Paweł Dziaduś

    Dyrektor szkoły z wieloletnim doświadczeniem w pracy w oświacie
  • Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół diagnozy i wsparcia dzieci oraz młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uwarunkowań nieprzystosowania społecznego, profilaktyki społecznej, wsparcia rodzin, przeciwdziałania przemocy oraz bezpieczeństwa społecznego.

    Posiada uprawnienia m.in. realizatora programu profilaktyki uzależnień UNPLUGGED, mediatora szkolnego, trenera umiejętności społecznych oraz trenera zastępowania agresji. Autorka licznych publikacji naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej, resocjalizacji i profilaktyki, łącząca pracę badawczą z praktycznym wsparciem dzieci, rodzin i instytucji.

    Dr Agnieszka Strumińska

    Doktor nauk społecznych (pedagogika specjalna), absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Licencjonowana przewodniczka po Warszawie; polonistka; logopeda; eduScrumMasterka; trenerka edukacji w przestrzeni; założycielka projektu Idzie.my z książką przez Warszawę – aktywnej edukacji w terenie dla dzieci i młodzieży; twórczyni internetowa varsavianistycznego profilu Idzie.my. Idzie.my z książką przez Warszawę www.myidziemy.pl

    Mgr Klaudia Mróz

  • W swojej praktyce wdraża innowacyjne i autorskie programy edukacyjne, koncentrując się na rozwijaniu kompetencji poznawczych i społecznych dzieci oraz podnoszeniu jakości nauczania.

    Szczególnie bliska jest jej społeczno-kulturowa teoria Lwa Wygotskiego, stanowiąca dla niej fundament wspierania rozwoju dziecka. Jej zainteresowania dydaktyczne i naukowe obejmują edukację przedszkolną i wczesnoszkolną oraz nowoczesne metody pracy sprzyjające efektywnym procesom edukacyjnym.

    Mgr Małgorzata Antczak

    Absolwentka pedagogiki wieku dziecięcego Uniwersytetu Łódzkiego, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole podstawowej oraz w kształceniu studentów
  • Jest w trakcie przewodu doktorskiego z administracji. Jego badania koncentrują się na politykach publicznych jako narzędziu wpływu i kształtowania rzeczywistości społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania państw totalitarnych. Zawodowo związany z obszarem bezpieczeństwa i technologii informacyjnych, zajmuje się rozwojem i wdrażaniem rozwiązań zwiększających cyfrową odporność instytucji oraz zapewniających zgodność z najnowszymi regulacjami w zakresie bezpieczeństwa danych i informacji.

    Mgr Dawid Wilczyński

    Dziekan Wydziału Administracji i Bezpieczeństwa

Skontaktuj się z nami!

Zawsze chętnie odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci zrobić pierwszy krok w kierunku sukcesu! Wypełnij formularz kontaktowy, a nasi specjaliści skontaktują się z Tobą w najbliższym czasie.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach handlowych i marketingowych przez Pedagogium i podmioty trzecie.