Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu — strategie i narzędzia

Dokumentacja psychologa i pedagoga w szkole i przedszkolu
Rodzaj studiów Szkolenie
Język wykładowy polski
Forma zajęć online / stacjonarnie / dla Rad Pedagogicznych
Cena 340 zł stacjonarne/ 260 zł online
Data szkolenia 25.09, 08.11, 15.11, 22.11, 29.11.2025r
Miejsce szkolenia WSNS PEDAGOGIUM
Czas trwania 5 godzin dydaktycznych (300 minut)

Opis

Szkolenie daje praktyczne narzędzia pracy z dzieckiem z ASD – od strukturalizacji przestrzeni po komunikację alternatywną.

 

Program

  • Strukturalizacja otoczenia i zajęć

  • Wizualne i behawioralne metody wsparcia

  • Narzędzia komunikacji alternatywnej (AAC, PECS)

 

Dla kogo?

Szkolenia są przeznaczone dla każdego psychologa i pedagoga specjalnego, który chce skuteczniej wspierać dzieci, współpracować z rodzinami, prowadzić dokumentację oraz rozwijać swoje kompetencje praktyczne w pracy terapeutycznej i edukacyjnej

 

Dodatkowe informacje

Uczestnicy dostają przykładowe pomoce wizualne i zestaw materiałów do pracy w domu i w szkole.

 

Certyfikat i materiały

Każde szkolenie kończy się certyfikatem oraz pakietem materiałów. Szkolenia prowadzą doświadczeni praktycy. Na szkoleniach stacjonarnych zapewniamy lunch, kawę i ciasto.

1. Cel główny szkolenia

Celem szkolenia jest rozwijanie kompetencji nauczycieli i specjalistów w zakresie efektywnej pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu (ASD). Uczestnicy zdobędą wiedzę o charakterystyce funkcjonowania dzieci z ASD, poznają metody dydaktyczne, wychowawcze i terapeutyczne, a także praktyczne narzędzia wspomagające rozwój dziecka i organizację procesu edukacyjnego.

2. Cele szczegółowe

Uczestnik szkolenia:

  • zna specyfikę funkcjonowania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • rozumie trudności wynikające z deficytów komunikacyjnych, społecznych i sensorycznych,
  • potrafi dostosować środowisko edukacyjne do indywidualnych potrzeb dziecka,
  • zna zasady i potrafi stosować metody TEACCH, PECS, ABA oraz elementy integracji sensorycznej (SI),
  • umie tworzyć i prowadzić dokumentację (WOPFU, IPET, PDW),
  • współpracuje z rodzicami i zespołem specjalistów w celu wspierania rozwoju dziecka z ASD.

3. Zakres merytoryczny szkolenia

Moduł I – Charakterystyka dziecka ze spektrum autyzmu

  • Definicje i klasyfikacje (DSM-5, ICD-11)
  • Objawy autyzmu w różnych etapach rozwoju dziecka
  • Zrozumienie zachowań trudnych i ich funkcji
  • Czynniki wpływające na rozwój i funkcjonowanie dziecka

Moduł II – Organizacja procesu edukacyjnego i terapeutycznego

  • Prawne aspekty kształcenia uczniów z ASD
  • Tworzenie dokumentacji: WOPFU, IPET, PDW
  • Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
  • Dostosowanie metod i form pracy do indywidualnych potrzeb

Moduł III – Strategie i metody pracy

  • TEACCH – strukturalizacja otoczenia i przewidywalność
  • ABA – wzmacnianie zachowań pożądanych
  • PECS – system komunikacji obrazkowej
  • Wizualne wsparcie – plan dnia, tablice aktywności, instrukcje wizualne
  • Strategie redukcji zachowań trudnych

Moduł IV – Narzędzia pracy specjalisty

  • Arkusz obserwacji dziecka z ASD
  • Karta zachowań i analiza sytuacji trudnych
  • Karta komunikacji – przykłady i wzory
  • Narzędzia wspomagające rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych

Moduł V – Emocje i relacje społeczne

  • Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych
  • Trening umiejętności społecznych (TUS)
  • Budowanie relacji rówieśniczych i poczucia bezpieczeństwa

Moduł VI – Współpraca z rodzicami i zespołem specjalistów

  • Efektywna komunikacja z rodzicami dziecka z ASD
  • Wymiana informacji w zespole interdyscyplinarnym
  • Wspólne planowanie działań wspierających

5. Adresaci szkolenia

  • nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej,
  • pedagodzy, psycholodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, terapeuci,
  • wychowawcy i asystenci nauczyciela,
  • kadra kierownicza odpowiedzialna za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

6. Metody pracy

  • wykład interaktywny,
  • analiza przypadków (case study),
  • ćwiczenia warsztatowe,
  • dyskusja moderowana,
  • praca w grupach,
  • pokaz narzędzi komunikacyjnych i wizualnych.

7. Efekty kształcenia

Po ukończeniu szkolenia uczestnik:

  • rozpoznaje potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka z ASD,
  • planuje proces edukacyjny z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania dziecka,
  • stosuje skuteczne strategie dydaktyczne, wychowawcze i terapeutyczne,
  • tworzy dokumentację zgodną z obowiązującymi przepisami,
  • współpracuje z rodzicami i specjalistami w celu wspierania rozwoju dziecka.

8. Uzasadnienie potrzeby szkolenia

Wzrost liczby dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolach i szkołach wymaga od nauczycieli oraz specjalistów przygotowania do pracy z tą grupą uczniów. Szkolenie odpowiada na aktualne potrzeby praktyczne placówek oświatowych – dostarcza wiedzy i narzędzi zgodnych z przepisami MEN i współczesnymi standardami pracy z dzieckiem z ASD. Uczestnicy zdobędą praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznego wspierania rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem.

Skontaktuj się z nami!

Zawsze chętnie odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci zrobić pierwszy krok w kierunku sukcesu! Wypełnij formularz kontaktowy, a nasi specjaliści skontaktują się z Tobą w najbliższym czasie.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach handlowych i marketingowych przez Pedagogium i podmioty trzecie.