Pedagogika Opiekuńczo – Wychowawcza

Studia drugiego stopnia na kierunku PEDAGOGIKA, specjalność Pedagogika Opiekuńczo-wychowawcza. Studia te trwają 2 lata (cztery semestry) i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego magistra .

Podstawy teoretyczne obejmują dziedziny wiedzy takie jak: pedagogika,  psychologia i socjologia, które pozwalają zrozumieć społeczny i kulturowy wymiar podejmowanych działań opiekuńczych i wychowawczych.

Student zostanie wyposażony w szeroki wachlarz umiejętności obejmujących diagnozowanie potrzeb opiekuńczo wychowawczych, współdziałania z rodziną i otoczeniem społecznym i instytucjonalnym, podejmowania działań zgodnych z odpowiednimi regulacjami prawnymi, jak również do współdziałania ze specjalistami wspomagającymi rozwój dziecka.

Duży nacisk położony jest na stymulowanie kreatywnego potencjału studentów. Opiekun – wychowawca wykształcony w Pedagogium będzie potrafił zaprojektować i przeprowadzić działania wychowawcze wykorzystujące elementy na teatru, plastyki, muzyki, sportu. Metodyka tych działań oparta jest na teorii Twórczej Resocjalizacji, która zakłada adaptację i readaptację społeczną poprzez stymulowanie potencjałów twórczych podopiecznych.

Absolwent kierunku Pedagogika studiujący w Pedagogium stacjonarnie lub niestacjonarnie na wszystkich specjalnościach uzyskuje przygotowanie pedagogiczne uprawniające go do wykonywania zawodu nauczyciela (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).

Miejsce pracy to m. in.:

  • domy dziecka
  • świetlice (szkolne, środowiskowe)
  • szkoły szpitalne i integracyjne
  • ośrodki pomocy rodzinie
  • placówki specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego
  • ośrodki wsparcia – środowiskowe formy pomocy półinstytucjonalnej, przeciwdziałające instytucjonalizacji jak środowiskowe domy samopomocy, ośrodki opiekuńcze
  • ośrodki interwencji kryzysowej świadczące pomoc ofiarom przemocy lub innej sytuacji kryzysowej, w celu zapobiegania powstawaniu lub pogłębianiu się dysfunkcji

Wiedza, umiejętności i kompetencje:

  • rozpoznawanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych oraz zaburzeń rozwoju
  • projektowanie i realizacja działań z zakresu opieki, wychowania i terapii
  • budowa, ocena i doskonalenie własnego warsztatu pracy
  • współpraca z rodziną oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i osób w trudnej sytuacji życiowej
  • wykorzystywanie dla dobra dziecka z regulacji formalno – prawnych (prawo oświatowe, regulacje dotyczące opieki oraz statusu zawodowego wychowawców)
  • korzystanie z technologii informacyjnej w gromadzeniu materiałów do pracy
  • umiejętność traktowania dziecka jako podmiotu
  • holistyczne zaspokajanie jego potrzeb związanych z opieką ,edukacją i szeroko pojmowaną jakością życia
  • poczucie odpowiedzialności za dziecko
  • kompetencje komunikacyjne i interpersonalne
  • zdolność empatycznego rozumienia i akceptacji wychowanka
  • umiejętność kierowania własnym rozwojem zawodowym i osobowym
  • psychologia rozwojowa
Facebook